۱۳۸۶ مهر ۸, یکشنبه

سبکی و پویایی

مقدمات طراحی 2 ب اسکیسی تحت عنوان طراحی یک اقامتگاه مسکونی با دو مفهوم پویایی و سبکی شروع شد. همان روز اول ما یک اسکیس سریع زدیم و به استاد تحویل دادیم با فکر خودمان و سوال هایی که از استاد کردیم .جلسه ی بعد در مورد مفهوم پویایی و سبکی تحقیق کردیم که به نظرم بسیار جالب بود.خلاصه حرفهایمان را در زیر مینویسم.ـ
این مفاهیم ذهنی هستند و میخواهیم در یک اثر معماری نمود پیدا کند.پس احساس سبکی را می خواهیم القا کنیم نه عینی.ـ


مفهوم سبکی


در امتداد قائم تعریف می شود


یعنی هرچه از زمین دورتر باشد ما احساس سبکی بیشتری میکنیم اگرچه در واقعیت این طور نیست مانند برجها در کنار ویلاها که برجها به ظاهر سبک ترند


حضور تأثیر ماده به حداقل میرسد


یعنی ماده ها در فضا احساس نمی شوند و بر شما سنگینی نمی کنند.مانند سنگ و آب اگر از آب استفاده کنیم حضورش کمتر از سنگ احساس می شود


.فضا تمایل به ادغام شدن با محیط خارج(بزرگتر)را دارد


احجام اگر واگرا باشند احساس سبکی بیشتری به ما میدهند


تعادل نا متقارن دارد


هرچه متقارن تر باشد احساس سنگینی فضا بیشتر میشود.میتوانیم این را در طراحی های مدرن با مساجد ببینیم


فضا انبساط یافته به نظر میرسد


گوشه ها شفاف یا خالی به نظر میرسند


احجام حالت صعودی دارند


سطوح دارای اطلاعات نسبتا زیادی میباشند


مرکز ثقل بصری بالاتر از یک دوم ارتفاع است


مانند مثلث که اگر بر روی یکی از گوشه هایش بایستد مرکز ثقل بصری اش بالاتر از یک دوم ارتفاع قرار میگیرد و احساس سبکی میدهد در حالی که مثلث احساس سبکی می دهد


مفهوم پویایی


عنصر ذهنی خط ،حاکمیت دارد (احجام کشیده,سطوح کشیده,...)إ

مانند مکعب و مکعب مستطیل

جهات متعددی در فضا ادراک میشود

فضا دارای قطبیت است

.منظور تضاد است.تضاد تیره و روشن ,کوتاهی و بلندی,تنگ و گشاد,غیره

زوایای باز تاثیر گذاری بیشتری دارند

هندسه خطوط آزاد

هندسه ارگانیک یعنی خطوط منحنی آزاد پویاتر از خطوط صاف هستند

وجود کانون های متعدد بصری در داخل و خارج فضا

کانون مرکز توجه بصری است و با توجه به چیدمان مبلمان و کاربرد فضا تغییر میکند.مثلا در کلاس درس تخته یک کانون بصری است و پنجره ها نقطه ولی اگر صندلی ها را رو به پنجره بچینیم پنجره ها کانون بصری و تخته نقطه می شود

عناصر متحرک و نیمه ثابت کیفیت های فضایی را بوجود می آورند

غیر از عناصر ثابت در معماری مانند دیوار, کف , سقف و...عناصر مبلمان داخلی نیز تاثیر گذارند و باید طراحی شوند

حرکتهای قطری مورب مورد تاکید است

وقتی بخواهیم در ورودی به یک فضا را طراحی کنیم اگر در وسط مثلا مستطیل قرار دهیم یا در یکی از گوشه هایش حرکتها یمان تغییر میکند و باز هم در ادراک فضا تاثیر گذار است

در امتداد افق تعریف میشود

رنگها نیز تأثیر گذارند اگر بتوانیم رنگهای فرعی را بین رنگهای اصلی قرار دهیم رنگها خواهند دوید و پویایی ایجاد می شود



۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

ترانه گرامی
خوشحالم که از بلاگ خود بعنوان یک وسیله علمی استفاده می کنی .

اول- به نظر می رسد با عجله مطالب ات را نوشته ای . اگر فرصت کنی آنرا دوباره از نظر بگذرانی هم از نظر تایپی اشکالات آن رفع میشود و هم از نظر مطالاب.
این بلاگ می تواند پایگاهی برای بحث درسی بین خودت و همکلاسی هایت باشد و هم جنین رفرانسی برای آنها که به این رشته علاقه مند اند.

دوم - همانطور که به درستی به آن اشاره نموده ای نمای خارجی ...نمای داخلی... زاویه های دید...رنگ ها... چگونگی ساختمان و فضای دید. ... نوع مصالح به کار رفته در ساختمان ...کاراکتر ساختمان... نوع ساختمان .. و لحضه و زمان نگاه و نقش اساسی در جلوه یک ساختمان ایفا می کنند

مثلن اگر در یک اطاق نسبتن مربع شکل دو دیوار متقابل را رنک تیره و دو دیوار دیگر را رنگ روشن کنیم اطاق بیشتر بصورت مستطیل شکل به نظر می رس
و انتخاب نوع رنگ ها حال و هوای خاصی به اطاق می دهند.
.
نور هاو رنگ ها و زاویه ها ... نقش بسیار موثری از نظر بصری در ذهن دارند.

که البته شما هم به این مطالب اشاره نموده اید

دی فمیلاریزی شن که به فارسی فکر می کنم عادی زدائی باشد نیز نقشی موثری در جلب توجه دارد

سوم - بحث بسیار جالبی است اگر بیشتر در باره آن تحقیق کنیم و یافته های خودرا در این جا به بحث بگذاریم

با امید موفقیت و شادمانی ات
فریدون

ناشناس گفت...

ترانه گرامی
رتب خورده منع رتب چون کند؟
من در یاد داشت قبلی خود از اشتباهات تایپی شما ایراد گرفتم در حالیکه خودم در پیامی که برای شما گذاشتم کلی اشتباه دارد
از این بابت پوزش می طلبم

با صمیمانه ترین درود ها
ّفریدون

ناشناس گفت...

ترانه جان
اشتباهات تایپیتو درست کردم
.
می دانم که حسابی مشغولی ولی یقین داشته باش که از اینکه کمی از وقتت را برای وبلاگ نوشتن بگذاری ، ضرر نخواهی کرد

ناشناس گفت...

:به جای
پس احساس سبکی را می خواهیم القا کنیم نه عینی
:نوشته شود
پس احساس سبکی را می خواهیم القا کنیم نه سبکی از نظر وزن بنا

__
:به جای
در امتداد قایم تعریف می شود
:نوشته شود
در امتداد قائم کاملا محسوس است
___
:کلمه تاثیر در خط زیر حذف شود
حضور تأثیر ماده به حداقل میرسد
_____
فضا تمایل به ادغام شدن با محیط خارج(بزرگتر)را دارد
به جای کلمه فضا نوشته شود:هر فضایی ویا شاید بهتر باشد بگوییم هر فضای واگرایی

ناشناس گفت...

صرف نظر از اصلاحاتی که گفته شد لازم است تعاریف اساسی با حروف درشت از توضیحات متمایز شود

ناشناس گفت...

قیاس و مبلمان :طراحی فضا ی منطبق با شرایط کودکان به طور قطع بستگی به شناخت کافی از ویژگی های رشد آنان دارد.خصوصیات جسمی و روانی کودکان در مراحل مختلف رشد , اساس برنامه ریزی فضا و طراحی برای آنان است.اندازه میز و صندلی , کمد های اسباب بازی و نیز ارتفاع مناسب دستگیره درها , دستشوئی ها , شیر ها و .. ضروری است.اگر فضا و عناصر آن متناسب با اندازه های کودکان باشد , آن ها به سادگی می توانند از فضا ها و وسایل مربوط به خود استفاده کنند.قطعات متنوع مبلمان , نیمکت , میز و صندلی , تابلوها , قفسه ها و غیرهای که با مقیاس و در حد و اندازه آنان ساخته می شود , اغلب برای هر بازی شکل ویژه ای بخود می گیرند.

FROM :
http://www.serin.blogfa.com/

==================

ALSO SEE
http://memarlink.mihanblog.com/

ناشناس گفت...

مهرگان جشن پيمان، مهر و صلح و آشتی بر شما شاد باد

ناشناس گفت...


مانند مثلث که اگر بر روی یکی از گوشه هایش بایستد مرکز ثقل بصری اش بالاتر از یک دوم ارتفاع قرار میگیرد و احساس سبکی میدهد در حالی که مثلث احساس سبکی می دهد

ترانه گرامی

من مطلب فوق را درست متوجه نشدم

با صمیماته ترین درود ها
عمو فریدون

ناشناس گفت...

عمو غریدون عزیز با سپاس از دقت شما و تشکر از تمامی محبت ها و همراهیتان
.
ببخشید چون من وقت نداشتم و همه
مطالب را از ذهنم می نوشتم اشتباه کم نداشتم .
مثلث خود احساس پایداری و ایستایی بالایی دارد و به ما احساس
سنگینی
می دهد و همان طور که گفته شد اگر بر یکی از گوشه هایش بایستد پویا تر و سبک تر خواهد شد

ناشناس گفت...

دانشگاه در این فصل می تواند هم از نظر احساسی و هم از نظر طبیعت حال و هوای خاصی داشته باشد
خاصه هنگامی که طبیعت خودش را با پاییز می آراید و در گوش پرنده گان نغمه کوچ را زمزمه می کند و قدم زدن روی برگ های پاییزی و گرمی دو دست محبت آدمی را به فکر وا میدارد
و انسان با برگ های رنگارنگ و پرندگان و جاری رود و نسیم به اوج خیال پرواز می کند
پیروز و شاد باشی

ناشناس گفت...

نامه بنياد ميراث پاسارگاد به فستيوال مولانا در قونيه

انسان های بزرگ، آن ها که رفتارها و کردارها و آثارشان در زمينه ی مسايل فرهنگی و اجتماعی نتايجی به نفع فرهنگ يا زندگی انسان ها داشته است، حتی اگر در روستايي کوچک در گوشه ای از جهان به دنيا آمده باشند متعلق به بشريت و کل جهان اند، چرا که دهش های آن ها راه ها و رسم های نوينی را برای همه ی جهانيان بوجود آورده است.